دانستنی‌های نوجوان | قلعه‌ی باغ مود
  • کد مطالب: ۱۷۷۴۷۶
  • /
  • ۲۹ مرداد‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۳:۲۵

دانستنی‌های نوجوان | قلعه‌ی باغ مود

انسان در طول تاریخ زندگی‌اش برای اینکه از حملات در امان باشد به ساخت بناهای مستحکم و دژ و قلعه روی آورده است.

امین صادق‌پور - انسان در طول تاریخ زندگی‌اش برای اینکه از حملات در امان باشد به ساخت بناهای مستحکم و دژ و قلعه روی آورده است. در کشور ما نیز قلعه‌های گوناگون زیبایی وجود دارند که امروزه بخشی از آن‌ها مرمت شده‌اند.

امروز قرار است به شهر زیبای مود از توابع شهرستان سربیشه واقع در استان پهناور خراسان جنوبی سفری کنیم تا با قلعه‌ی باغ مود آشنا شویم.

پیشینه‌ی ساخت قلعه‌ی باغ تاریخی مود به دوران زندیه بر می‌گردد. این بنای قدیمی یک حصار و حدود ۲۰ برج قدیمی با فاصله‌های مشخصی دارد.

برج‌ها به دلیل ارتفاعشان از سطح زمین در قدیم و امروز بسیار مهم هستند به این دلیل که افراد از بالای برج‌ها دورتادورشان را به‌خوبی می‌دیدند و اگر راهزنان یا دشمنان به طرف آن‌ها می‌آمدند، افراد از بالای برج حملات دشمنان را به دیگران اطلاع می‌دادند.

خوب است بدانید یکی از ویژگی‌های جالب قلعه‌ی باغ مود خندقی است که دورتادور این قلعه باغ حفر شده است تا مانع ورود دشمنان به داخل بنا شود و حفاظت از این قلعه باغ را آسان‌تر کند.

در داخل قلعه‌ی باغ مود بقایایی از یک بنای قدیمی که عمارت تشریفاتی بوده از گذشته بر جای مانده است شامل چند ایوان، بقایای یک هشتی، راهروها و اتاق‌ها.

روی دیوارها و طاق نما‌های ایوان این عمارت تزییناتی بسیار هنرمندانه با نقاشی روی گچ دیده می‌شود که دارای نقوش اسلیمی، گل‌بوته و نقش پرندگان است.

این بنای قدیمی ۲۸ اسفند سال ۱۳۷۹ با شماره‌ی ۳۴۶۲ به فهرست آثار ملی ایران افزوده و از سوی اداره‌ی کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی مرمت و بازسازی شده است.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.